logo site

Інструкція з підрахунку рейтингу обранців

Рейтинг проєкту “Обранці” формується з урахуванням суспільно значущих критеріїв оцінювання доброчесності та ефективності депутатів.

image deputies

Рейтинг обранця

  • Досвід держуправління

    10

  • Соц. охоплення

    20

  • Карма +

    30

  • Карма -

    40

  • Законотворча діяльність

    50

  • Відвідуваність

    60

  • Освіта

    70

  • Корупційні ризики

    80

1

ДДУ: досвід держуправління

Рейтинг, який дозволяє оцінити досвід роботи обранця чи обраниці в державних установах та на виборчих посадах, тобто включає в себе політичні навички та досвід державного управління.

2

СО: соціальне охоплення

Показник, який демонструє загальну кількість фоловерів народних обранців у соціальних мережах і те, наскільки потужним (або не дуже) є цей ресурс.

3

К+: Карма плюс

Цей показник допомагає оцінити позитивний імідж народних обранців.
Що йде в плюс?

  • Служба в ЗСУ
  • Ініціювання суспільно значущих законопроєктів
  • Військове волонтерство
  • Філантропія та благодійність
  • Наявність державних нагород
  • Медійна відкритість

4

К-: Карма мінус

Плями на репутації народних обранців — всі, окрім корупційних (для них є окремий показник).
Підставою для нарахування балів у цьому критерії є:

  • Зв’язок з рф:
    • громадянство держави-агресорки
    • наявність бізнеса або нерухомості в рф або на окупованих росією українських територіях (бо це означає, що людина перереєструвалася та платить податки або комуналку в бюджет агресора, з якого утримується російська армія)
    • поїздки до рф після початку війни, тобто після 2014 року
  • Суспільно неприйнятна поведінка та вчинення кримінальних правопорушень
  • Ігнорування або непідтримка суспільно значущих законів
  • Виїзд військовозобов'язаних депутатів за кордон після 24 лютого 2022 року в особистих цілях
  • Ініціювання зашкварних законопроєктів
  • Отримання компенсації на оренду житла від держави за наявності власної нерухомості у Києві
  • Частота потрапляння в медійні скандали військовозобов'язаних депутатів за кордон після 24 лютого 2022 року в особистих цілях
  • Використання російської мови в публічному просторі (включно з веденням соцмереж)

5

ЗТД: законотворча діяльність

Як часто депутат чи депутатка відвідує пленарні засідання? Депутатство — це робота, і для належного виконання своїх посадових обов’язків обранці мають знаходитись на робочому місці у дні засПротягом роботи парламенту IX скликання (станом на квітень 2023 року) у Верховній Раді України було зареєстровано понад 21 тисячу законопроєктів. З них законами стали лише 1163 проєкти (трохи більше 5%). Питому вагу законодавчих ініціатив критикують і експерти управління апарату Ради, і Міністерство фінансів. А значить законодавчий спам — актуальна проблема роботи ВРУ.ідань — як мінімум.

Показник ЗТД дозволяє оцінити частоту подачі законопроєктів конкретними народними обранцями, а також її ефективність (скільки проєктів з числа поданих стали законами). Це допоможе зрозуміти, чи дійсно депутат працює над удосконаленням законодавства? Або лише імітує активну законотворчу діяльність.

6

ВІД: відвідуваність

Як часто депутат чи депутатка відвідує пленарні засідання? Депутатство — це робота, і для належного виконання своїх посадових обов’язків обранці мають знаходитись на робочому місці у дні засідань — як мінімум.

Як карають порушників? На “звичайній” роботі все просто: регулярні прогули — підстава для звільнення людини. Але з народними обранцями так не працює: закон не передбачає відповідальності за відсутність у Верховній Раді навіть тоді, коли парламентар не відвідав жодного засідання. Втім, цю відповідальність може передбачити суспільство, тобто ми з вами.

Тому ми створили швидкий та простий інструмент, який відображає актуальну інформацію щодо рівня відвідуваності засідань депутатами.

7

ОСВ: освіта

В законодавстві України немає норми щодо обов’язкової наявності вищої освіти для кандидатів у депутати. В законі “Про статус народного депутата” сказано, що парламентарю на момент обрання має виповнитись 21 рік, він повинен мати право голосу, проживати в Україні останні п’ять років та не мати судимості (або ж мати погашену судимість). I на тому все.

Але, на нашу думку, освіта має значення. При формуванні цього рейтингу ми керувались Національною рамкою кваліфікацій, яка регулює рівні вищої освіти.

I — так, ми свідомі того, що дипломи можна купити, а дисертації замовити. Але ми не проводимо журналістських розслідувань. Тому спираємось лише на факт наявності диплому або наукового ступеню.

8

КР: корупційні ризики

Суб’єктивний рейтинг, який дозволяє оцінити ступінь корупційних ризиків щодо конкретного депутата і складається з:

  • Несвоєчасного подання декларації
  • Фігурування в гучних журналістських розслідуваннях
  • Недостовірні відомості в декларації
  • Афіліації з олігархами, контрабандистами, тримачами корупційних схем та потоків
  • Засудження за корупційний злочин
  • Наявності підозри за злочини у сфері службової діяльності