Інструкція з підрахунку рейтингу обранців
Рейтинг проєкту “Обранці” формується з урахуванням суспільно значущих критеріїв оцінювання доброчесності та ефективності депутатів.

Рейтинг обранця
Досвід держуправління
10
Соц. охоплення
20
Карма +
30
Карма -
40
Законотворча діяльність
50
Відвідуваність
60
Освіта
70
Корупційні ризики
80
1
ДДУ: досвід держуправління
Рейтинг, який дозволяє оцінити досвід роботи обранця чи обраниці в державних установах та на виборчих посадах, тобто включає в себе політичні навички та досвід державного управління.
2
СО: соціальне охоплення
Показник, який демонструє загальну кількість фоловерів народних обранців у соціальних мережах і те, наскільки потужним (або не дуже) є цей ресурс.
3
К+: Карма плюс
Цей показник допомагає оцінити позитивний імідж народних обранців.
Що йде в плюс?
- Служба в ЗСУ
- Ініціювання суспільно значущих законопроєктів
- Військове волонтерство
- Філантропія та благодійність
- Наявність державних нагород
- Медійна відкритість
4
К-: Карма мінус
Плями на репутації народних обранців — всі, окрім корупційних (для них є окремий показник).
Підставою для нарахування балів у цьому критерії є:
- Зв’язок з рф:
- громадянство держави-агресорки
- наявність бізнеса або нерухомості в рф або на окупованих росією українських територіях (бо це означає, що людина перереєструвалася та платить податки або комуналку в бюджет агресора, з якого утримується російська армія)
- поїздки до рф після початку війни, тобто після 2014 року
- Суспільно неприйнятна поведінка та вчинення кримінальних правопорушень
- Ігнорування або непідтримка суспільно значущих законів
- Виїзд військовозобов'язаних депутатів за кордон після 24 лютого 2022 року в особистих цілях
- Ініціювання зашкварних законопроєктів
- Отримання компенсації на оренду житла від держави за наявності власної нерухомості у Києві
- Частота потрапляння в медійні скандали військовозобов'язаних депутатів за кордон після 24 лютого 2022 року в особистих цілях
- Використання російської мови в публічному просторі (включно з веденням соцмереж)
5
ЗТД: законотворча діяльність
Як часто депутат чи депутатка відвідує пленарні засідання? Депутатство — це робота, і для належного виконання своїх посадових обов’язків обранці мають знаходитись на робочому місці у дні засПротягом роботи парламенту IX скликання (станом на квітень 2023 року) у Верховній Раді України було зареєстровано понад 21 тисячу законопроєктів. З них законами стали лише 1163 проєкти (трохи більше 5%). Питому вагу законодавчих ініціатив критикують і експерти управління апарату Ради, і Міністерство фінансів. А значить законодавчий спам — актуальна проблема роботи ВРУ.ідань — як мінімум.
Показник ЗТД дозволяє оцінити частоту подачі законопроєктів конкретними народними обранцями, а також її ефективність (скільки проєктів з числа поданих стали законами). Це допоможе зрозуміти, чи дійсно депутат працює над удосконаленням законодавства? Або лише імітує активну законотворчу діяльність.
6
ВІД: відвідуваність
Як часто депутат чи депутатка відвідує пленарні засідання? Депутатство — це робота, і для належного виконання своїх посадових обов’язків обранці мають знаходитись на робочому місці у дні засідань — як мінімум.
Як карають порушників? На “звичайній” роботі все просто: регулярні прогули — підстава для звільнення людини. Але з народними обранцями так не працює: закон не передбачає відповідальності за відсутність у Верховній Раді навіть тоді, коли парламентар не відвідав жодного засідання. Втім, цю відповідальність може передбачити суспільство, тобто ми з вами.
Тому ми створили швидкий та простий інструмент, який відображає актуальну інформацію щодо рівня відвідуваності засідань депутатами.
7
ОСВ: освіта
В законодавстві України немає норми щодо обов’язкової наявності вищої освіти для кандидатів у депутати. В законі “Про статус народного депутата” сказано, що парламентарю на момент обрання має виповнитись 21 рік, він повинен мати право голосу, проживати в Україні останні п’ять років та не мати судимості (або ж мати погашену судимість). I на тому все.
Але, на нашу думку, освіта має значення. При формуванні цього рейтингу ми керувались Національною рамкою кваліфікацій, яка регулює рівні вищої освіти.
I — так, ми свідомі того, що дипломи можна купити, а дисертації замовити. Але ми не проводимо журналістських розслідувань. Тому спираємось лише на факт наявності диплому або наукового ступеню.
8
КР: корупційні ризики
Суб’єктивний рейтинг, який дозволяє оцінити ступінь корупційних ризиків щодо конкретного депутата і складається з:
- Несвоєчасного подання декларації
- Фігурування в гучних журналістських розслідуваннях
- Недостовірні відомості в декларації
- Афіліації з олігархами, контрабандистами, тримачами корупційних схем та потоків
- Засудження за корупційний злочин
- Наявності підозри за злочини у сфері службової діяльності