Все, що треба знати про державні закупівлі

Понеділок, 26 травня 2025, 13:05 — Автор: OBRANTSI
Державні закупівлі — це коли органи влади, держустанови або підприємства державним коштом здійснюють купівлю товарів, послуг чи робіт, які необхідні для їхньої діяльності. Процедура державних закупівель регулюється Законом “Про публічні закупівлі” [1]. Її проведення має забезпечити не лише ефективне використання державних коштів, а й забезпечити відкритість, конкуренцію й прозорість у виборі постачальників.
До державних закупівель відносять будівництво, надання рекламних послуг, постачання комп’ютерного, медичного чи іншого обладнання, навчальні матеріали тощо.
Відповідно до закону усі предмети державних закупівель поділяються на три основні категорії:
-
товари — включають як матеріальне, так і нематеріальне, зокрема, технології, енергоносії, інтелектуальну власність.
-
послуги — це предмети, які не мають матеріального втілення: юридичні консультації, прибирання території, логістика, страхування тощо;
-
роботи — це фізичні дії, пов’язані з певним об’єктом. Наприклад, ремонт або будівництво, укладання доріг, електромонтажні роботи або демонтаж об’єкта.
Усі закупівлі офіційних державних установ з 2016 року проводять через систему Прозоро. Вони мають назву “публічних закупівель”.
Терміни “державні закупівлі” і “публічні закупівлі” часто вживають як тотожні, коли мова йде про придбання послуг, товарів чи робіт державними органами та іншими суб’єктами публічного сектору.
Проте ці поняття мають певні відмінності між собою. З огляду на контекст термін “державні закупівлі” застосовують, коли йдеться про закупівлі, котрі проводять міністерства, відомства чи державні установи. “Публічні закупівлі” — ширше поняття і охоплює закупівлі, що здійснюють місцеві органи влади, комунальні підприємства або підприємства чи організації, які перебувають у державній власності.
Державні закупівлі через Прозоро
Для проведення публічних закупівель використовують електронну систему Прозоро. Це онлайн-платформа, де розміщується інформація про закупівлі, оголошуються тендери і подаються пропозиції. При цьому усе відбувається відповідно до назви системи — прозоро і відкрито. Тобто будь-хто може ознайомитися з усіма деталями будь-якої закупівлі. База даних доступна для всіх громадян України, достатньо просто зайти на сайт і скористатися пошуком, аби знайти інформацію, яка зацікавила [2].
Як проходять державні закупівлі онлайн
Публічні закупівлі проходять за участі:
-
замовника — зазвичай установа, яка за бюджетні кошти оголошує про закупівлю необхідних їй товарів, послуг чи робіт;
-
учасника — бізнес (фізична або юридична особа), який пропонує замовнику придбати у нього ті самі товари, роботи чи послуги, проходячи етап конкурентних торгів;
-
постачальника — переможець конкурентних торгів, з яким замовник підписує договір;
-
майданчиків — складова системи Прозоро. Це сайти, які створюють й адмініструють приватні підприємці, аби допомогти учасникам взяти участь у торгах. На них синхронно з Прозоро розміщується інформація про закупівлі. Такі майданчики отримують гроші за обслуговування, тож намагаються залучити якомога більше клієнтів. Найвідоміші з них e-tender.ua, zakupivli.pro.
-
контролюючих органів — державні інституції, які здійснюють контроль за закупівлями, виявляють у них порушення та прояви корупції. Це, зокрема, Державна аудиторська служба, Антимонопольний комітет, Нацполіція, Рахункова палата, іноді СБУ.
-
громадськості — громадські організації та активісти, які стежать за всім, що відбувається у Прозоро. Вони виступають у ролі незалежних експертів.
Виділяють допорогові та надпорогові державні закупівлі. Перші — це ті, де сума угоди не перевищує 200 тис. гривень для товарів і послуг та 1,5 млн гривень для робіт. Угоди, де вартість товарів чи робіт перевищує вказані суми, відносять до надпорогових торгів. Допорогові та надпорогові закупівлі мають відмінності при проведенні закупівельних процедур.
Тендерні закупівлі: види та етапи
Закупівлі на Прозоро проводяться шляхом оголошення тендерів. Тендерні закупівлі — це відбір замовником серед учасників постачальника, який пропонує товари чи послуги за найвигіднішою ціною та відповідає усім його вимогам. Згідно з законом про тендерні закупівлі тендери поділяють на:
-
відкриті торги: пропозиції можуть подавати усі охочі. Мінімальна кількість учасників — два;
-
конкурентний діалог: відбувається тоді, коли замовник хоче провести з постачальниками переговори для уточнення та отримання достатньої інформації (технічної, юридичної чи іншої) щодо необхідних йому товарів чи послуг;
-
торги з обмеженою участю: закритий тендер, коли до закупівлі допускаються учасники, яких замовник обрав з огляду на їхню відповідність кваліфікаційним вимогам закупівлі.
Для купівлі товарів, замовлення послуг чи робіт у більшості випадків проводять відкриті торги. Це коли замовник публікує оголошення закупівлі у відкритому доступі, будь-яка компанія може взяти у ній участь, а у підсумку замовник отримує максимально вигідну для нього пропозицію.
Відкритий тендер складається з таких етапів:
-
оголошення закупівлі — перший етап, триває до 15 діб, протягом яких учасники подають тендерні пропозиції. Також у цей період вони можуть отримати роз’яснення, поставити питання замовнику, оскаржити його дії чи вимоги;
-
аукціон або розгляд пропозицій. Коли термін подачі тендерних пропозицій закінчився, то проводиться аукціон. Замовник слідкує за його перебігом, але жодним чином не може на нього впливати;
-
розгляд пропозицій. Замовник розглядає тендерну пропозицію від постачальника, який запропонував найменшу вартість послуг або товарів. За умови відповідності вимогам претендента оголошують переможцем. Якщо ні — замовник переходить до розгляду тендерної пропозиції від наступного учасника;
-
укладання договору між замовником та постачальником. Після оголошення переможця замовник публікує повідомлення про намір співпрацювати, постачальник має надати документи для укладання договору протягом 5 днів. Сам договір мають укласти не раніше, ніж за 10 днів з моменту оголошення переможця, але не пізніше, ніж за 20 днів від моменту публікації наміру. Такі терміни дозволяють іншим учасникам подати скаргу на результати тендеру.
Особливості проведення публічних закупівель під час воєнного стану
Урядова постанова № 1178 регулює особливості проведення публічних закупівель на час воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування [3]. Зокрема, у системі Прозоро з’явилася процедура відкритих торгів з особливостями, яка означає, що проведення тендерів відбувається у коротші строки, замовники проходять їх вдвічі швидше, ніж було раніше.
Щодо інших основних змін:
-
заборонена закупівля товарів та послуг від постачальників з рф та Білорусі;
-
тендер в Прозоро може відбутися за умови подання пропозиції від одного учасника (раніше мінімальна кількість учасників — двоє). При цьому аукціон не проводять, а переходять одразу до розгляду;
-
у випадку коливання цін на ринку до договору вносять пропорційні зміни ціни за одиницю закупівлі, але вона не може перевищувати ринкову ціну на нього. Таким чином немає потреби розривати договір, якщо його уклали до підвищення ціни, і проводити нові торги;
-
немає обмеження щодо максимальної суми закупівлі. Типові товари, як то пальне, продукти, ліки можна закуповувати у будь-якій кількості, використовуючи принцип електронного магазину чи запит цінових пропозицій;
-
оновлено пороги для обов’язкового здійснення закупівель у Прозоро. Якщо вартість закупівель дорівнює або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту — 200 тис. гривень, робіт — 1,5 млн гривень, то в таких випадках проводять відкриті торги з особливостями.
Поділись, якщо було цікаво:
Усі статті
Подивитися щеЩо таке ОВДП
Автор: OBRANTSI
Множинне громадянство
Автор: OBRANTSI
Декларація депутата: детальний розбір
Автор: OBRANTSI