Як зареєструвати благодійний фонд: юридичні тонкощі та покрокова інструкція

Середа, 25 червня 2025, 11:07 — Автор: OBRANTSI
Благодійні фонди — це організації, які створюють для збору благодійних внесків, що розподіляють в подальшому на підтримку благодійних ініціатив у різних сферах, як то культура, медицина, спорт чи освіта. Вони не отримують прибутку, їхня мета — допомога у зборі коштів для вирішення соціальних проблем.
Благодійні фонди — найбільш розповсюджена форма благодійництва. Вони часто збирають гроші для лікування хворих чи придбання медичного обладнання, дітей з малозабезпечених сімей, притулків для тварин тощо.
Благодійний фонд приймає добровільні внески та пожертвування. Згідно з частиною 4 статті 13 Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації" це організація, яка має статут та учасників [1]. Учасники не можуть передавати фонду свої активи, а фонд не може діяти для задоволення приватних потреб учасників.
Види благодійних організацій
Залежно від специфіки діяльності та поставленої мети благодійні організації поділяються на такі види:
-
благодійне товариство — допомагає та підтримує певні групи осіб, соціальні заходи, вирішує певні суспільні проблеми. Воно може займатися благодійністю в таких сферах, як медицина, освіта, соціальна допомога тощо;
-
благодійна установа — забезпечує довгострокову благодійну діяльність або підтримує конкретні проєкти та програми;
-
благодійний фонд — юридична особа, яка забезпечує соціальну, медичну чи іншу підтримку коштом благодійних внесків громадян або підприємств.
Хто може створити благодійний фонд
Заснувати благодійний фонд можуть дієздатні фізичні та юридичні особи. Громадянство та місце проживання значення не мають. Засновником може бути й одна людина, а максимальна кількість засновників не визначена. Засновник окреслює мету фонду та виділяє певні кошти, аби він розпочав свою діяльність.
Як відкрити благодійний фонд
Перш ніж переходити до реєстрації благодійного фонду, необхідно визначити основні напрямки його діяльності та цілі: яку допомогу та у якій сфері він надаватиме. Ця інформація стане основою для головного документа фонду — статуту. Також слід обрати найменування. Воно повинно містити інформацію про організаційно-правову форму (фонд, організація чи установа) та назву.
Далі слід виконати такі дії:
-
підготувати проєкт статуту благодійного фонду, ознайомившись з вимогами до нього, що зазначені у статті 14 Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації";
-
провести загальні збори засновників. Якщо засновником є одна людина, то вона одноосібно ухвалює рішення щодо створення благодійного фонду та самостійно оформлює їх у письмовій формі;
-
зібрати усі потрібні документи та подати їх державному реєстратору, щоб він здійснив офіційну реєстрацію благодійного фонду.
Що має містити статут
Статут благодійного фонду чи організації — головний установчий документ, де прописані основні засади діяльності. Його мають затвердити засновник чи засновники або особи, котрі уповноважені проводити такі дії.
У статуті має бути вказано:
-
найменування, яке має містити організаційно-правову форму та власну назву;
-
мету та сфери, в яких буде проводитися благодійна діяльність;
-
органи управління, хто входить до їхнього складу, а також як вони здійснюють діяльність та ухвалюють рішення;
-
інформацію про те, як призначають, обирають і затверджують членів органів управління. А також яким чином припиняють їхні повноваження або проводять їхнє заміщення;
-
як вносяться зміни до установчих документів;
-
які джерела доходів, як їх контролюють, а також дані про звітність;
-
підстави для припинення діяльності організації, а також як в такому випадку розподіляють активи;
-
права та обов’язки учасників, на яких умовах їх приймають, порядок прийняття, а також умови та порядок їхнього виключення зі складу товариства чи фонду.
Додатково у статуті мають бути положення, обов’язкові для отримання у контролюючих органах статусу неприбутковості та включення благодійного фонду до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Як зареєструвати благодійний фонд
Коли установчі документи готові, то слід провести установчі збори засновників. На зборах засновники ухвалюють рішення про створення благодійного фонду, дають йому найменування та затверджують ключовий документ — статут. Також утворюють органи управління фонду, визначають серед учасників тих, на кого покладають здійснити реєстраційні дії та представників, які взаємодіятимуть з державними органами.
Хто здійснює реєстрацію та які документи потрібно подати
Процедура державної реєстрації фонду раніше здійснювалася у центрі надання адміністративних послуг. Проте з початком введення в Україні воєнного стану вона регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2022 року № 209 "Деякі питання державної реєстрації в умовах воєнного стану та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164" [2]. Відповідно до неї реєстрацію проводять:
-
виключно посадові особи Міністерства юстиції або його територіальних органів, що входять до затвердженого Міністерством переліку державних реєстраторів;
-
посадові особи, які мають доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та/або Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Документи подає особисто заявник. Їх також можна подати електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку. Електронні копії документів в паперовій формі заявник підписує, використовуючи кваліфікований електронний підпис. Цей підпис державний реєстратор має перевірити через офіційний сайт центрального засвідчувального органу. Якщо реєстратор має доступ до цього сайту, то результати перевірки він потім завантажує до реєстру.
Якщо у регіоні, де діятиме благодійний фонд, відсутній доступ до відповідного державного реєстру, то документи для реєстрації благодійної організації можна подати в іншому місці, де він є. Тобто в Дніпрі чи Одесі можна зареєструвати благодійну організацію з місцезнаходженням у Києві чи Тернополі.
Державному реєстратору подаються:
-
протокол зборів учасників або рішення засновника про створення благодійного фонду;
-
статут;
-
заява про державну реєстрацію;
-
відомості про органи управління;
-
відомості про структуру власності;
-
копія документа, що посвідчує особу, яка є засновником (має бути завірена нотаріусом).
Як довго триває реєстрація та чи потрібно за неї платити
При наданні належного та повного пакета документів державна реєстрація благодійної організації проводиться невідкладно. Її зазвичай проводять впродовж одного дня. У випадку, коли документи в електронній формі були подані не в повному обсязі, тоді заявнику повідомляють про це протягом трьох днів.
Якщо діяльність благодійного фонду передбачає надання допомоги Збройним силам України або іншим формуванням, органам чи особам, що забезпечують оборону від збройної агресії іноземної держави та захищають національну безпеку, то адміністративний збір для здійснення його державної реєстрації відсутній. Таке ж правило діє при реєстрації благодійних організацій, що мають на меті допомагати особам, постраждалим від збройної агресії.
Після офіційної реєстрації фонду важливо підтримувати прозорість у діяльності, регулярно подавати фінансову звітність та дотримуватися податкового законодавства. Також важливо отримати статус неприбутковості. Для цього слід подати заяву до органу оподаткування та отримати відповідне підтвердження про звільнення від податку на прибуток. Для здійснення грошових операцій зареєстрований фонд має відкрити рахунок у банку.
Поділись, якщо було цікаво:
Усі статті
Подивитися щеЩо таке ОВДП
Автор: OBRANTSI
Множинне громадянство
Автор: OBRANTSI
Декларація депутата: детальний розбір
Автор: OBRANTSI