logo site

Як створити електронну петицію

Опубліковано: 10.07.2025 08:32:00

Електронна петиція — це колективне звернення громадян, у якому вони вимагають від державної влади й органів місцевого самоврядування розглянути те чи інше важливе питання. Воно може стосуватися як облаштування дитячого майданчика, так і більш глобальних питань у масштабах країни. В Україні подавати електронні петиції можна з 2015 року. Такі звернення дають можливість висловити власні пропозиції, скарги чи прохання, залучити однодумців і є ефективним способом комунікації з владою.

Як створити електронну петицію

Як подати електронну петицію

 

Порядок подання та розгляду електронної петиції прописаний у статті 23-1 Закону України “Про звернення громадян”. Згідно з ним громадяни можуть звернутися до:

  • Президента України;

  • Верховної Ради України чи Кабінету Міністрів України;

  • органу місцевого самоврядування (сільської, селищної, міської, обласної ради) [1].

 

Подати електронну петицію можна на офіційних сайтах органів, до яких, власне, й звертаються громадяни. Для цього слід заповнити спеціальну форму. Також розмістити петицію та збирати голоси на її підтримку можна на сайті громадського об’єднання. При цьому порушене у петиції питання, яке вимагають розглянути, має входити до повноважень та компетенції того органу, якому його адресують. Створити електронну петицію до органів місцевої влади можуть лише жителі громади, до центральної влади — виключно громадяни України.

 

В електронній петиції слід зазначити:

  • суть питання, що потребує розгляду;

  • прізвище, ім’я, по батькові автора;

  • адресу електронної пошти.

 

Текст звернення не має містити закликів до повалення конституційного ладу чи територіальної цілісності України, або ж пропагувати війну, насильство, жорстокість, розпалювати міжетнічну, расову, релігійну ворожнечу, посягати на права і свободи людини тощо. Петицію можуть заблокувати, якщо в ній є порнографія, передвиборчі матеріали, реклама, лайка та неправдиві відомості. За зміст петиції відповідає її автор.

 

Оприлюднення електронної петиції та збір підписів

 

Якщо створена електронна петиція відповідає встановленим нормам, то її оприлюднюють на офіційному сайті протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором. У випадку невідповідності — петицію не публікують, про що автора інформують не пізніше встановленого строку.

 

Дата оприлюднення електронної петиції на сайті вважається точкою відліку для початку збору підписів на її підтримку. 

 

Адресована Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, електронна петиція протягом трьох місяців має зібрати не менш як 25 тисяч підписів громадян. Кількість підписів і термін їхнього збору на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування визначає статут відповідної територіальної громади. Однак залежно від кількості людей, які проживають у громаді, встановлено мінімальну кількість підписів, яку має набрати звернення:

  • до 1 тисячі жителів — від 50 підписів;

  • 1–5 тисяч жителів — від 75 підписів;

  • 5–50 тисяч жителів — від 100 підписів;

  • 100–500 тисяч жителів — від 250 підписів;

  • від 500 тисяч до 1 мільйона жителів — не менше ніж 500 підписів;

  • понад 1 мільйон жителів — не менше ніж 1000 підписів.

 

Електронна петиція, розміщена для збору підписів на сайті громадського об’єднання, обов’язково має містити дату збору підписів та інформацію щодо загальної кількості та переліку громадян, які її підписали. Після того, як вона набирає необхідну кількість голосів, наступного дня її передають до органу, якому її адресували.

 

Розгляд електронної петиції

 

За умови набрання електронною петицією необхідної кількості підписів, її розглядають невідкладно. Розгляд має тривати не більше, ніж десять робочих днів з дня оприлюднення інформації про його початок. Після закінчення розгляду, не пізніше, ніж на наступний робочий день, відповідь на петицію публікують на офіційному сайті органу, якому вона була “адресована”. У письмовому вигляді відповідь має надійти ініціатору електронного звернення або громадському об’єднанню, яке збирало підписи на його підтримку. У ній обґрунтовано мають викласти результати розгляду.

 

Якщо електронна петиція містить клопотання, щоб розглянути її на парламентських слуханнях у Верховній Раді або громадських слуханнях відповідної територіальної громади, то автор має право представити її. Термін розгляду звернення у такому випадку продовжують на строк, протягом якого мають відбутися відповідні слухання.

 

Якщо петиція не набрала необхідної для розгляду кількості підписів, то вона переходить у розряд звичайних звернень громадян, для яких встановлений інший порядок розгляду.

 

Електронні сервіси для подання електронних петицій

 

Електронні петиції, залежно від того, кому вони адресовані, можна подати на таких сайтах:

  • до Президента України;

  • до Верховної Ради України;

  • до Кабінету Міністрів України;

  • до органу місцевого самоврядування: платформа електронної демократії “е-DEM” або цифровий простір “ВзаємоДія” [2], [3], [4], [5], [6].

 

Як підписати електронну петицію

 

Щоб підтримати електронну петицію, потрібно перейти на сайт, де вона розміщена. У пошуку знайти її, відкрити текст петиції, ознайомитися з ним та залишити свій підпис. 

 

Підписати опубліковану електронну петицію можна, пройшовши авторизацію. Для цього тиснете на посилання і проходите авторизацію за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації ID.GOV.UA [7]

 

Підписати петицію можна трьома способами:

  • увівши свій електронний підпис, тобто завантаживши файловий ключ;

  • через ID банкінг, маючи доступу до банківського застосунку;

  • використавши “Дія.Підпис”.

 

Для того, щоб підписати в “Дії”, потрібно:

  • обрати “Дія.Підпис”. Відсканувати QR-код, який з’явиться і перейти далі за посиланням;

  • пройти авторизацію, ввівши код та пройшовши ідентифікацію обличчя;

  • після цього знову потрібно буде ввести код, аби підтвердити “Дія.Підпис”;

  • вас автоматично має перекинути в застосунок “Дія”;

  • з’являться персональні дані: ви перевіряєте їх та даєте згоду на поширення;

  • пройшовши підтвердження, ви знову повернетеся до петиції;

  • вже тепер кінцевий етап: тиснете “Підписати”.

 

Ваш підпис/голос мають одразу зарахувати.

 

Хто може підписати електронну петицію

 

Підписати електронну петицію можуть громадяни, які досягли 14 років. У них має бути ID-картка і вони мають пройти авторизацію “Дії”, застосувавши безконтактну технологію NFC.

Корисне

    Обкладинка інфографіки Безкоштовна земля кожному українцюОбкладинка інфографіки “Дитячі” гроші: на яку допомогу можуть розраховувати батьки після народження малюка

Усі iнфографіки

Подивитися ще
    Обкладинка інфографіки У боргах мов у реп’яхах: хто з нардепів мав найбільше фінансових зобов’язань у 2024 роціОбкладинка інфографіки Мільйони на колесах: десятеро нардепів, які витратили найбільше грошей на нові автівки у 2024 роціОбкладинка інфографіки Між двох держав: депутати IX скликання з ймовірним подвійним громадянством
Дивитись ще